15.04.2016

Tiedote: Suomen Rehulta uusi ratkaisu tuoreen viljan säilöntään

TIEDOTE 14.4

Suomen Rehu aloittaa uudenlaisen tuoreviljan säilöntää ja kotoisen viljan käyttöä tehostavan tuoteratkaisun myynnin ja markkinoinnin nautakarjatiloille.

Maxammon-tuotteen avulla viljan säilöminen tuoreena tuoreviljatuubiin ja tasovarastoon onnistuu. Menetelmä nostaa tuoreviljan raaka-valkuaistasoa merkittävästi, noin 4-5 prosenttiyksikköä kuiva-ainekiloa kohden. Tämä tarkoittaa kotoisen vilja raaka-valkuaisen 30 %:n nousua ja vastaavasti vähäisempää valkuaisrehujen tarvetta ruokinnassa. Lisäksi Maxammon nostaa viljan pH-tason 8-9:ään kun se tavanomaisesti säilötyllä murskeviljalla on noin 4-5. Korkeamman pH:n ansiosta Maxammon-menetelmällä säilöttyä viljaa voidaan käyttää nautojen ruokinnassa enemmän pötsiterveyden vaarantumatta.

Maxammonia on testattu vuonna 2015 kymmenellä lypsykarja- ja lihanautatilalla Suomessa. Testitiloilla tuotteella käsiteltiin vehnää, ohraa ja kauraa. Kokeilussa mukana olevien tilojen viljojen raaka-valkuainen nousi 4-8 prosenttiyksikköä. Käsitellyt viljaerät säilyivät hyvin ja ne maistuivat tuotantoeläimille normaaliin tapaan.

Maxammon-käsitelty vilja voidaan murskata tai säilöä kokonaisena. Ennen ruokintaa suositellaan viljan hienoista litistämistä.

Maxammon–tuotteella säilötty vilja on valmis ruokintaan 7-14 vrk käsittelystä. Tasovarastoissa ja laakasiiloissa tuote peitetään muovilla säilönnän ajaksi, jonka jälkeen muovi voidaan poistaa tuotteen pilaantumatta. Tämän jälkeen tuote on valmis käytettäväksi.

Maxammon-tuotetta myy ja markkinoi Hankkija Oy.

Lisätietoja:
Heikki Ikävalko, myyntipäällikkö, puh. 040 530 7134, heikki.ikavalko@hankkija.fi
Mikko Anttila, tuoteryhmäpäällikkö, puh. 050 521 4011, mikko.anttila@hankkija.fi

Tutustu Maxammon-esitteeseen